lördag 16 januari 2010

Skötväska & Blöjfodral





Såg en så snygg väska i Stoff & Stils katalog från -09 som var gjord i dessa tyger och blev sugen på att sy något liknande! Så en skötväska fick det bli, efter eget mönster. Inuti är det två fickor på resp. sida och utanpå två fickor man stänger med tryckknappar.
Sydde även ett matchande blöjfodral. Här inspirarades jag av pocketfodralets design, jag tycker det är snyggt och det är kul att det kan användas till flera saker. Det är ca 16* 25 cm ihopvikt, man får plats med några blöjor, ett skötunderlägg och våtservetter.

¤Mönster & Material¤
Tyger från S&S. Snedslå från Bibbis. Den lilla berlocken på skötväskan är från en norsk hobbybutik och den stora fina knappen hittade jag på Myrorna.
Mönstret till väskan är eget. Blöjfodralet har jag alltså sytt efter pockefodraltes princip bara lite större mått.

¤Funderingar¤
Jag är väldigt nöjd med detta lilla set. Men det finns ju alltid rum för förbättringar. Fodret i skötväskan är svart, så det blir väldigt mörkt inuti, kanske en ljus färg nästa gång? Sedan kanske man kunde fodrat blöjfodralet med ett glatt tyg så att blöjor och vad man nu stoppar i glider ner smidigare. Funderar även på att sy en rem att fästa på blöjfodralet så att man kan bära det runt handleden eller fästa runt handtaget på barnvagnen.
Observera att den lilla börsen och näsduksfodralet som du hittar i länken ovan matchar väskan och fodralet!

5 kommentarer:

Thea sa...

Oj vad det ser proffsigt ut! Kul att ha hittat hit!

Cecilia sa...

Roligt med en ny blogg att kolla in och inspireras av. Tack för titten hos mig förresten :)

BamBuu sa...

Tack, vad roligt att ni hittat hit!
/Malin

Myssel sa...

Hej! Hittade hit nu tack vare ditt inlägg hos mig. Lägger genast till i min läslista! Fina saker du syr.

Helena sa...

Vad mycket fint du har sytt! Den turkos-bruna klänningen är jättefin, gillar avskärningen!